Maag-/darmklachten en FODMAP-dieet

Voor een goede gezondheid zijn de darmen van groot belang.
In het algemeen geldt dat vezelrijk eten (granen, groente en fruit), voldoende vocht en voldoende beweging goed zijn voor de werking van de darmen.

Door voedselvergiftiging, infecties, stress en ongezonde voeding kunnen maag- en/of darmklachten ontstaan. Ook kan het zijn dat de diagnose ‘Prikkelbaar Darm Syndroom’ (PDS) bij u is vastgesteld.

Omdat maag- en darmklachten erg individueel zijn zal per persoon bekeken moeten worden wat de beste manier is om vermindering en opheffen van de klachten zal zijn.

FODMAP-dieet

Voor mensen met PDS werken wij ook met het FODMAP-dieet. Uit onderzoeken blijkt dat bij ongeveer 75% van de PDS-patiënten de klachten verminderen door dit dieet. Door de zogenoemde FODMAP’s tijdelijk uit het voedingspatroon te halen en ze vervolgens stap voor stap weer in te voeren, kunt u erachter komen welke voedingsmiddelen klachten geven.

FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosacchariden, Disachariden, Monosacchariden and Polyolen. Dit zijn kleine moleculen (koolhydraten) die slecht (of niet) worden opgenomen in de dunne darm en vervolgens in de dikke darm terechtkomen. Daar veroorzaken ze gassen waardoor klachten kunnen ontstaan.
Om te voorkomen dat er teveel voedingsstoffen weggelaten worden tijdens het dieet is het belangrijk om dit onder begeleiding van een diëtist te doen.

Wij zijn uitgebreid geschoold in het FODMAP dieet en staan ook als specialist op de site http://www.fodmapdietist.nl

Wilt u met ons in contact komen?

Laat uw naam en telefoonnummer achter en wij bellen u terug!

"Zeg tegen jezelf in de spiegel: "Ik kan dit""