Jicht

Jicht is een aandoening die behoort tot de grote groep van reumatische aandoeningen. In tegenstelling tot de meeste andere vormen van reuma kunnen jichtaanvallen echter goed worden behandeld en zelfs volledig worden voorkómen.

Jicht ontstaat als bepaalde lichaamsprocessen uit balans zijn, waardoor urinezuur zich ophoopt in het lichaam. Urinezuur ontstaat bij de afbraak van purine. Purine is een eindproduct van de afbraak van (lichaams)eiwitten. Daarnaast komt purine het lichaam binnen via voedsel. Sommige voedingsmiddelen bevatten veel purine.

Gewoonlijk wordt het urinezuur opgelost en via het bloed naar de nieren vervoerd. Vervolgens wordt het met de urine uitgeplast. Bij jicht scheiden de nieren het urinezuur minder goed uit. Het urinezuurgehalte in het bloed wordt daardoor te hoog en het urinezuur vormt kristallen. Deze kunnen neerslaan in gewrichten en andere weefsels. Urinezuurkristallen in een gewricht veroorzaken jicht. In het gewricht kan een ontsteking ontstaan. Hopen de kristallen zich op in weefsels, dan vormen zich op den duur 'jichtknobbels' (=tophi).

Verhoogd urinezuurgehalte

Bij jicht is vrijwel altijd sprake van een verhoogd gehalte aan urinezuur in het bloed (= hyperuricaemie). Dit ontstaat meestal doordat de nieren niet snel genoeg het urinezuur kunnen afvoeren. Bij sommige mensen is het uitscheidingsvermogen wel normaal, maar produceert het lichaam te veel urinezuur. Erfelijke factoren kunnen hierbij een rol spelen, maar bij overgewicht en bepaalde ziekten breekt het lichaam ook versneld cellen af. Soms is er teveel urinezuur in het bloed door gebruik van vochtafdrijvende medicijnen, de zogenaamde 'plastabletten'. Deze belemmeren dan de nieren om het urinezuur goed uit te scheiden. Ook alcohol heeft dit effect op de nieren. Bovendien stimuleert alcohol de urinezuurproductie.

Een verhoogd urinezuurgehalte leidt bij slechts één op de honderd mensen tot jichtaanvallen.

Behandeling van jicht

Het doel van de behandeling van jicht is om het urinezuurgehalte in het bloed omlaag te krijgen. Vroeger werd er altijd een streng purine-arm dieetadvies gegeven, maar de daling van het urinezuurgehalte van het bloed door zo'n dieet is zo gering, dat het niet meer zinvol wordt geacht.

Wel is het belangrijk een gezonde voeding te gebruiken en een aantal leefregels in acht te nemen, waardoor u eventuele klachten kunt voorkomen of verminderen. Wij helpen u daarbij.

Wilt u met ons in contact komen?

Laat uw naam en telefoonnummer achter en wij bellen u terug!

"Onthoud waarom je bent begonnen"